Köpvillkor

Villkoren gäller för alla produkter och tjänster som finns på vår hemsida Framtidsminnen.se.

Följande köpvillkor gäller från och ersätter alla tidigare publicerade köpvillkor.

Om tjänsten

Framtidsminnen drivs av företaget Vugustus som har sitt säte i Borås kommun. Företagets postadress är Habeltorp 4, 504 96 Bredared. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kundservice@framtidsminnen.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss så fort vi kan.

På Framtidsminnen beställer kunden en digitalisering av fysiska foton, för att utföra tjänsten måste vi ta emot kundens foton. Med "produkt" menas de digitala bilder i form av datafiler som kunden beställt och får tillgång till vid leverans.

Ändringar i dessa villkor

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan att meddela kunden i förväg. Alla beställningar följer de villkor som var aktuella vid köptillfället och synbara på den här sidan. Alla ändringar gäller omedelbart om inget annat har avtalats. De senaste villkoren kan alltid hittas på den här sidan. Kunder kommer inte alltid att informeras om eventuella ändringar. Kunden behöver alltid läsa och acceptera villkoren innan ett köp genomförs.

Kundens rätt och ansvar

Vi säljer tjänster till privatpersoner som är bosatta i Sverige.

Vi kan även sälja till organisationer eller andra företag som har ett kontrakt som görs från fall till fall direkt med en säljare.

Kunden är ansvarig för att ge oss aktuell information, såväl som ansvarig för misstag i denna information. Hur informationen behandlas och skyddas av oss står mer utförligt i integritetspolicyn, som även det är en del av dessa villkor.

Skador på fysiska foton

Vi tar inget ansvar för skador som kan uppstå på grund av fotots skick eller leverans.

Vi kan inte hållas ansvariga för någon skada som orsakas av oundvikliga hinder, oförutsägbara händelser eller ändrade förhållanden som varken kan påverkas eller förhindras av oss (Force Majeure). Detta är till exempel, men inte uteslutande, strejk, krig, bränder, väderfenomen, terrorattacker, ändringar i lagar, tekniska problem, kommunikationsproblem, leverantörssvårigheter eller något som orsakats av tidigare nämnda saker. Dessa oundvikliga händelser innebär att vi är befriade från skyldighet att täcka skador eller erbjuda kompensation. Vi informerar kunderna så snart som möjligt om dessa oundvikliga hinder påverkar köpet.

Beställning

När du har genomfört en beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till din e-postadress. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den, och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Skillnader mellan beställning och orderbekräftelse anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till kundservice@framtidsminnen.se.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta din order eller delar av denna.

Skicka inte dina foton till oss förens att du fått instruktioner, oftast via orderbekräftelsen, som antyder att du ska göra det. Vi står i sådana fall inte för fraktkostnaden skulle din beställning bli avbruten.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar.

Priser och betalning

Alla priser på hemsidan anges i SEK och är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Kunden står för eventuella fraktkostnader för försändelsen av sina foton till oss.

Vi stödjer direktbetalning med kort samt faktura mot Bankgiro eller Swish som betalsätt. Fakturan skickas efter att du lagt din beställning, med 14 dagar förfallodatum. Er beställning behandlas först när vi tagit emot er betalning. Vänligen kontrollera att att mejlet inte hamnat i din skräppost. Ingen fakturaavgift tillkommer.

Vid abonnemangsköp då ett avtalat belopp exempelvis ska dras varje månad, lagras dina betalningsuppgifter krypterat och säkert hos vår betalningsförmedlare och kan endast användas av vår leverantör för att genomföra transaktionen.

Leverans av produkt och fysiska foton

Leveranstid för produkten beror på vilken produkt och antal du önskar köpa men sker normalt inom 30 dagar från dess att vi tagit emot era foton. Vi skickar en bekräftelse din till e-postadress när vi tagit emot dem. Skulle leveranstiden bli orimligt lång eller given leveranstid ej visat sig vara korrekt har du som privatkonsument rätt att häva köpet.

Instruktioner, beroende på de önskemål du angett i beställningen, för att komma åt produkten skickas till din e-postadress.

Dina fysiska foton skickas till den adress du angav i samband med din beställning. Kunden står för kostnaden av tillbakafrakt för beställningar under 100 st foton. Vi eftersträvar att återanvända samma förpackning som de skickades till oss med. I första hand eftersträver vi att skicka direkt till din brevlåda och i andra hand till närmaste serviceställe. När vi skickar tillbaka era foton får du ett mejl till din e-postadress med information för hur du kan spåra försändelsen om detta är möjligt.

Ångerrätt

På köp hos gäller ingen ångerrätt då produkterna är digitala och specialtillverkade och på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Ångerrätten gäller inte heller defekta eller felaktiga produkter då detta istället är en reklamation. Du kan däremot ångra din beställning om du gör detta innan dina foton nått oss, notera att du i så fall står för fraktkostnaden tillbaka till dig.

Reklamation

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du bör undersöka alla produkter noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de ska, samt att de har förväntade egenskaper. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattat t ex inte hur du själv har hanterat produkterna, varför vi rekommenderar dig att efter leveransen skapa en säkerhetskopia på samtliga produkter innan du på något sätt hanterar eller redigerar dem.

Klagomålet ska omedelbart skickas till kundservice@framtidsminnen.se efter att defekten har upptäckts.

Personuppgifter

Vid köp från oss kommer vi att behandla dina personuppgifter. För fullständig information om behandling av personuppgifter, vänligen se vår Integritetsskyddspolicy.

Tvist

Vi hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund, om det mot förmodan skulle göra det så kan du vid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på https://www.arn.se/.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Abonnemang

Vid leverans av er första beställning uppdateras slutdatumet för din testperiod till 30 dagar efter leveransdatumet. Betalningen dras automatiskt varje månad. Ditt abonnemang kan sägas upp när som helst och slutar med betalning för nuvarande period. Säger du upp abonnemanget innan testperiodens slutdatum behöver du inte betala något.